Maanantain kaupunginhallituksessa saamme eteemme esityksen Hakaniemen toriparkista. Kyseessä on 400 autopaikan parkkihalli, joka maksaisi helsinkiläisille veronmaksajille vähintään 13 miljoonaa euroa. Vihreät ja paikalliset pienyrittäjät ovat vastustaneet hanketta alusta saakka.
Hallia on yritetty toteuttaa jo vuosia, mutta yksityiset toimijat ovat hylänneet sen taloudellisesti kannattamattomana. Nyt se halutaan toteuttaa verorahoilla. Yhden autopaikan arvioidaan maksavan vähintään 70 000 euroa, josta kaupunki subventoi yksityisille sijoittajille 20 000 euroa. Lisäksi neljännes paikoista tulisi kokonaan helsinkiläisten veronmaksajien maksettavaksi.
Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä vie parkkihallia eteenpäin, vaikka se jo kertaalleen kaadettiin kiinteistölautakunnassa. Ehkä surkuhupaisana yksityiskohtana voi mainita, että parkkihalliesitystä on yritetty muuttaa sympaattisemmaksi kirjaamalla, että hallin hyväksymisen yhteydessä tutkitaan “Hakaniemen ympäristön täydennysrakentamismahdollisuuksia mm. Kallio-liikkeen järjestämän kilpailun tulokset huomioon ottaen”. Alueen asukasaktiivien mainitseminen ei kuitenkaan muuta huonoa hanketta hyväksi.
Viikon kuluttua kaupunginhallitukselle esitellään lista investoinneista, joita tällä kaudella halutaan toteuttaa. Rahan ollessa tiukassa vastakkain ovat homekoulujen korjaus, uudet päiväkodit, ihmisten kodit ja liikenneinvestoinnit. Nyt parkkihalliesitystä tuodaan investointisuunnitelmaan ohituskaistalla. Vihreille on selvää, että uudet kodit, koulut ja pyöräilyhankkeet menevät autoilun edistämisen edelle.
Parkkihallia on markkinoitu Hakaniemen elävöittämishankkeena. Itse asun aivan torin vieressä ja voin sanoa, että alue kuuluu Helsingin innostavimpiin ja kiinnostavimpiin kaupunginosiin. Hakaniemi on koko maan parhaiden joukkoliikenneyhteyksien varrella. Lisäksi tulevan Pisararadan vilkkainta asemaa suunnitellaan Hakaniemeen, joka tuo alueelle n. 80 000 ihmistä päivässä.
Autoilun edistäminen ei Hakaniemeä elävöitä, vaan aluetta pitäisi suunnitella jalankulkijoita ajatellen. Elämää tuovat kaupunkikulttuuria luovat asukasaktiivit, loistavat joukkoliikenneyhteydet, pyöräilyn edistäminen ja Hakaniemenrannan muuttaminen kävelyalueeksi.