Avainsana: Hakaniemi

Ei parkkihallia Hakaniemeen

Maanantain kaupunginhallituksessa saamme eteemme esityksen Ha­ka­nie­men­ toriparkista. Kyseessä on 400 au­to­pai­kan parkkihalli, joka maksaisi helsinkiläisille veronmaksajille vähintään 13 miljoonaa euroa. Vihreät ja paikalliset pienyrittäjät ovat vastustaneet hanketta alusta saakka.

Hallia on yritetty toteuttaa jo vuosia, mutta yksityiset toimijat ovat hylänneet sen taloudellisesti kannattamattomana. Nyt se halutaan toteuttaa verorahoilla. Yhden autopaikan arvioidaan maksavan vähintään 70 000 euroa, josta kaupunki subventoi yksityisille sijoittajille 20 000 euroa. Lisäksi neljännes paikoista tulisi kokonaan helsinkiläisten veronmaksajien maksettavaksi.

Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä vie parkkihallia eteenpäin, vaikka se jo kertaalleen kaadettiin kiinteistölautakunnassa. Ehkä surkuhupaisana yksityiskohtana voi mainita, että parkkihalliesitystä on yritetty muuttaa sympaattisemmaksi kirjaamalla, että hallin hyväksymisen yhteydessä tutkitaan “Hakaniemen ympäristön täydennysrakentamismahdollisuuksia mm. Kallio-liikkeen järjestämän kilpailun tulokset huomioon ottaen”. Alueen asukasaktiivien mainitseminen ei kuitenkaan muuta huonoa hanketta hyväksi.

Viikon kuluttua kaupunginhallitukselle esitellään lista investoinneista, joita tällä kaudella halutaan toteuttaa. Rahan ollessa tiukassa vastakkain ovat homekoulujen korjaus, uudet päiväkodit, ihmisten kodit ja liikenneinvestoinnit. Nyt parkkihalliesitystä tuodaan investointisuunnitelmaan ohituskaistalla. Vihreille on selvää, että uudet kodit, koulut ja pyöräilyhankkeet menevät autoilun edistämisen edelle.

Parkkihallia on markkinoitu Hakaniemen elävöittämishankkeena. Itse asun aivan torin vieressä ja voin sanoa, että alue kuuluu Helsingin innostavimpiin ja kiinnostavimpiin kaupunginosiin. Hakaniemi on koko maan parhaiden joukkoliikenneyhteyksien varrella. Lisäksi tulevan Pisararadan vilkkainta asemaa suunnitellaan Hakaniemeen, joka tuo alueelle n. 80 000 ihmistä päivässä.

Autoilun edistäminen ei Hakaniemeä elävöitä, vaan aluetta pitäisi suunnitella jalankulkijoita ajatellen. Elämää tuovat kaupunkikulttuuria luovat asukasaktiivit, loistavat joukkoliikenneyhteydet, pyöräilyn edistäminen ja Hakaniemenrannan muuttaminen kävelyalueeksi.

Vihreät: Hakaniemen parkkihallihanke järjetön

Kiinteistövirasto suunnittelee Ha­ka­nie­men­to­rille 400 au­to­pai­kan parkkiluolaa. Parkkihallia on yritetty toteuttaa jo vuosia ja sitä markkinoidaan Hakaniemen elävöittämishankkeena. Vihreä valtuustoryhmä pitää hanketta taloudellisesti, liikennepoliittisesti ja kaupunkikuvallisesti järjettömänä.

“Yksityisten toimijoiden kannattamattomana hylkäämä hanke halutaan nyt toteuttaa  veronmaksajien rahoilla. Yhden autopaikan hinnaksi on arvioitu 70 000 euroa, josta verorahoilla kustannetaan 20 000 euroa. Lisäksi neljännes kaikista paikoista tulisi kokonaan kaupungin maksettavaksi. Kokonaisuudessaan helsinkiläiset tulevat siis maksamaan parkkiluolasta noin 13 miljoonaa euroa. Tilanteessa, jossa kaupungin on karsii investointejaan, tämä on vastuutonta politiikkaa”, toteaa vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Emma Kari.

Vihreät ovat jo pitkään vaatineet joukkoliikenne- ja pyöräilyinvestointien asettamista autoilua edistävien hankkeiden edelle.

“Kaupungin parkkihalliin käyttämällä rahalla voisi esimerkiksi jatkaa Baanaa Rautatieaseman ali Kaisaniemen puistoon ja rakentaa Hämeentielle pyöräkaistat”, toteaa valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Otso Kivekäs. “Tämä lisäisi Hakaniemen elinvoimaa lähiseudun keskuksena paljon enemmän kuin 400 parkkipaikkaa.”

Hakaniemi on koko maan parhaiden joukkoliikenneyhteyksien varrella. Lisäksi tulevan Pisararadan vilkkainta asemaa suunnitellaan Hakaniemeen. Hakaniemen kauppojen asiakkaista valtaosa saapuu asioimaan ihan muulla kuin autolla. Metroaseman remontti ja uusi päivittäistavarakauppa on täysin mahdollista toteuttaa myös ilman parkkiluolaa.

“Jos tavoite on elävöittää Hakaniemeä, lähtökohdaksi pitäisi ottaa autoliikenteen poisto Hämeentieltä ja Hakaniemenrannan muuttaminen kävelyalueeksi. Pisara-aseman ympäristöä pitäisi suunnitella kävelijöille eikä autoilun ehdoilla. Nyt tehdyissä suunnitelmissa maanpäällistä pysäköintiä ei ole tarkoitus poistaa”, toteaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Emma Kari.

Lisätietoja:
Emma Kari, 044 300 6801
Otso Kivekäs, 044 333 6338

Parkkihalli ei elävöitä Hakaniemeä

Kiinteistövirasto suunnittelee Ha­ka­nie­men­to­rille 400 au­to­pai­kan parkkiluolaa. Parkkihallia markkinoidaan Hakaniemen elävöittämishankkeena.

Hallia on yritetty toteuttaa jo vuosia, mutta yksityiset toimijat ovat hylänneet sen taloudellisesti kannattamattomana. Nyt halli halutaan toteuttaa veronmaksajien rahoilla. Yhden autopaikan hinnaksi on arvioitu 70 000 euroa, josta kaupunki subventoi 20 000 euroa per autopaikka. Lisäksi neljännes kaikista paikoista tulisi kokonaan helsinkiläisten veronmaksajien maksettavaksi. Kokonaisuudessaan helsinkiläiset tulevat siis maksamaan parkkiluolasta noin 13 miljoonaa euroa.

Valtuusto päättää tänä keväänä valtuustostrategiaa, joka ohjaa valtuuston työtä seuraavat neljä vuotta. Strategiassa on pohjaesityksenä 400 miljoonan euron vuosittainen investointikatto. Tämä tarkoittaa, että monet suunnitellut joukkoliikennehankkeet ovat vaarassa ja osa homekouluista uhkaa jäädä korjaamatta. Silti parkkihalleihin ollaan valmiita pistämään miljoonia.

Vihreät vaativat joukkoliikenne- ja pyöräilyinvestointien asettamista autoilua edistävien hankkeiden edelle. 13 miljoonaa eurolla saataisiin ihmeitä aikaan esimerkiksi pyöräilyn edistämisessä. Nyt suunnitellun parkkihallin arvioidut kustannukset vastaavat kaksi kertaa kaupungin koko pyöräilybudjettia.

Hakaniemi on koko maan parhaiden joukkoliikenneyhteyksien varrella. Lisäksi tulevan Pisararadan vilkkainta asemaa suunnitellaan Hakaniemeen. Pisara-aseman ympäristöä pitäisi suunnitella kävelijöille eikä autoilun ehdoilla. Nyt tehdyissä parkkihallisuunnitelmissa ei ole edes tarkoitus poistaa maanpäällistä pysäköintipaikkoja.

Jos tavoite on elävöittää Hakaniemeä, lähtökohdaksi pitäisi ottaa autoliikenteen poisto Hämeentieltä ja Hakaniemenrannan muuttaminen kävelyalueeksi. Parkkihalleilla ei elävöitetä Helsinkiä.